Egy lehetőség a vasúti fuvarokmányok egységesítésére

XXXI. OTDK, Közgazdaságtudományi Szekció, Termelésmenedzsment, logisztika I. tagozat

Különdíj

Nevező intézmény: Pannon Egyetem Gazdaságtudományi Kar

A pályamunka szerzői: Csordás Vivien
Szak: Logisztikai Menedzsment MA, Képzés típusa: MSc, Intézmény: Pannon Egyetem, Kar: Gazdaságtudományi Kar,
Szalai Erika
Szak: Logisztikai menedzsment MA, Képzés típusa: MSc, Intézmény: Pannon Egyetem, Kar: Gazdaságtudományi Kar


Témavezetők:
Dr. Kovács Zoltán - egyetemi tanár, Pannon Egyetem Gazdaságtudományi Kar ,
Pató Gáborné Dr. Szűcs Beáta - egyetemi docens, Pannon Egyetem Gazdaságtudományi Kar


A vasúti áruszállítás egy olyan terület, amely folyamatosan fejlődik, és amely állandó fejlesztéseket igényel versenyképességének megőrzése érdekében. Az általunk feltárt ilyen fejlesztési lehetőség, akár maga után vonhatja a vasúti teherszállítás áruszállítási piacon betöltött jelentőségének növekedését.

Jelenleg a vasúti áruszállításban négy különböző fuvarlevél használatos: a belföldi, az SZMGSZ, a CIM/CUV és a CIM/SZMGSZ, melyek tartalmukat tekintve nagymértékben hasonlóak, azonban az alkalmazandó fuvarlevél típusának használatát az áru rendeltetési helye határozza meg. Az árutovábbítás gyakorlata során kikerülhetetlen a szállításhoz szükséges okmányok használata, amiket az általunk létrehozott Simple Rail Transport Document, új egységesített okmány hivatott felváltani.

Az új fuvarlevél vasúti áruszállításba történő bevezetésének célja az áruszállítás megrendelői és beszállítói oldalról történő leegyszerűsítése. Ahhoz, hogy a bevezetés sikeres legyen a felhasználók körében, szükségessé vált az FMEA elemzés elvégzése, amely feltárta azokat a lehetséges hibákat és azok hatásait, amelyek a dokumentum felhasználása során felmerülhetnek. Az elemzéseket követően került sor a fuvarlevél pontosítására, valamint a feltárt hibák kiküszöbölésére.

Kutatásunk másik sarokpontja a kidolgozott fuvarokmány tartalmának QR kóddal történő elektronikus rögzítésével az adatok gyors hozzáférhetőségének biztosítása. A fejlesztés lényege, hogy ezen vonalkód tartalmaz minden, az adott fuvarlevélen megtalálható fontos adatot, amely egy QR kód olvasóval, vagy egy QR kód olvasó program segítségével gyorsan visszafejthető olvasható adatokká, valamint ezen információk egy kattintásra a gép adatbázisába kerülnek.

Maga a tanulmány számos gyakorlati szakemberrel történt egyeztetéssel kívánja megközelíteni ezen „újítások” megvalósíthatóságát, vizsgálva a bevezethetőséget (szabványosítás kérdése), kitölthetőséget (FMEA- Hibamód és hatáselemzés), összevonhatóságot (SRTD-CMR) és az alkalmazhatóságot (területi lefedettség).

Kulcsszavak: SRTD- Simple Rail Transport Document, QR, FMEA, kitöltés, e-Freight