Az erő velünk van?! - Közösségi vásárlási szokások a fiatalok körében

XXXI. OTDK, Közgazdaságtudományi Szekció, Marketingdöntések a kereskedelemben tagozat

Helyezés: 2

Nevező intézmény: Pannon Egyetem Gazdaságtudományi Kar

A pályamunka szerzője: Bognár Nikolett
Szak: Gazdálkodási és menedzsment, Képzés típusa: BSc, Intézmény: Pannon Egyetem, Kar: Gazdaságtudományi Kar


Témavezető:
Dániel Zoltán András - gazdasági tanár, Pannon Egyetem Gazdaságtudományi Kar


Az elektronikus kereskedelem manapság már egy ismert fogalom. Rengetegen használják az internetet az információgyűjtésen túl egyre gyakrabban már vásárlásra is. A vállalatok többsége tudja, hogy érdemes jelen lenni a világhálón, hiszen ez számos előnyt biztosíthat a versenyben maradáshoz. A fogyasztók is kezdik felfedezni az e-kereskedelem pozitív oldalát, a bizalom növekszik az online vásárlással kapcsolatban. Sok webáruház, aukciós és ár-összehasonlító oldal létezik már régebb óta, a közösségi vásárlás azonban még csak 3 éve jelent meg, de hihetetlen sebességgel hódította meg a fogyasztókat, és produkált az átlagosnál jóval nagyobb jövedelmet a vállalatok számára.

A közösségi vásárlási oldalak az együttes vásárlói erőre építenek. Egy kedvezmény csak akkor válik elérhetővé, ha arra megfelelő számú vásárló gyűlik össze. A kedvezmény a lehető leghatékonyabb reklám. A közösségi vásárlással olyan szolgáltatásokat és termékeket is el tudunk érni, amikről nem is hallottunk még korábban, így a közösségi vásárlás egy hatásos online marketingeszköz is a cégek számára. Sokkal gyorsabban, eredményesebben, kevesebb költségráfordítással érhetik el vevők százait, és szerezhetnek magunkat akár törzsvásárlókat is.

Dolgozatomban azt vizsgáltam, hogy Magyarországon a közösségi vásárlás mennyire terjedt el a fiatalok körében. Arra is kerestem a választ, hogy a fogyasztók képesek-e felfedezni a közösségi vásárlásban az online és offline vásárlás előnyeit, vagy túlzott a bizalmatlanság az online vásárlással kapcsolatban, mely ennek is gátat szabhat. Érdekes kérdésnek találtam még a bizalmatlanság és a közösségi vásárlói oldalakon való regisztráció közötti összefüggéseket. Megvizsgáltam továbbá azt is, hogy mely kommunikációs csatornák a legalkalmasabbak a közösségi vásárlás népszerűsítésére, illetve a fogyasztók hajlandóságát arra, hogy kihasználják e portálok közösségi funkcióját – a közösség erejét.

Kérdőíves kutatásom eredményeinek feldolgozása után arra a megállapításra jutottam, hogy a fiatalok többsége nem ismeri a közösségi vásárlást, de sokak érdeklődését felkeltette. Kiderült az is, hogy a fiatalok több honlapot is ismernek és feliratkoztak a hírleveleikre is, azonban többségük nem regisztrált tag, melynek oka az online vásárlással és az oldal hitelességével kapcsolatos bizalomhiányban keresendő. A megkérdezetteknek csupán kis hányada vásárolt már ezeken az oldalakon keresztül, és többségük elégedett volt a vásárolt termékkel/szolgáltatással.